
Zadnjih mjeseci gledam seriju – nekad intenzivnije, nekad uzimam pauze, već prema tome kakav sam s vremenom i koncentracijom – u čijem je središtu muškarac od četrdesetak godina, koji je naslijedio posao od oca. Ima problema i s vođenjem posla, i unutar obitelji; zahtjevna, ali i vjerna i odana supruga, te dvoje djece tinejdžerske dobi muče ga u najmanju ruku onoliko koliko ga muče poslovni suradnici i suparnici, a posebna je priča njegova majka. To je onaj demon koji ga proganja u noćnim morama, vječito nezadovoljna, vječito prigovara, vječito ga vrijeđa, vječito napada. Zbog stalnog stresa i grižnje savjesti koji kulminiraju povremenim napadajima panike i nesvjesticama traži psihijatrijsku pomoć, i redovito uzima lijekove, pokušavajući pronaći neki smisao svog života i svega onog što u tom životu mora proći.
Zvuči poznato? Zvuči kao neki noir francuski davež koji se emitira u ponoć, za probranu intelektualnu publiku? Ili možda zvuči kao serija o nekome iz vaše/moje bliske okoline? Ili možda baš o vama samima? Mislim, ja sam se pronašao u toj seriji, barem u nekim njenim elementima – sasvim sigurno u onom segmentu koji se odnosi na odnos s majkom. Bitna je razlika u tome što je središnja figura serije mafijaški boss iz New Jerseya, Tony Soprano.
Sopranose mnogi smatraju najboljom i najutjecajnijom tv serijom svih vremena, osvojila je silne nagrade, postala je općim mjestom američke pop kulture, bila je predmetom mnogih analiza, izazvala je mnoge kontroverze, parodirana je – baš kao što je i sama parodirala filmove slične tematike, prvenstveno trilogiju 'Kum' koju protagonisti redovito citiraju, i Scorseseove 'Dobre momke' – o njoj su pisane knjige, po njoj je napravljena video igrica, glazba iz serije bila je visoko na top listama, upravo je ta serija dokazala kako se i na televiziji može raditi i emitirati nešto što se može zvati umjetnošću.
Poanta cijele priče je u tome da glavne likove – prvenstveno Tonyja Soprana – i volite i mrzite. Oni su brutalni, oni su neumoljivi, oni stalno spletkare, rade jedan drugome o glavi, ali se istovremeno pridržavaju nepisanog kodeksa časti, paze na svoje obitelji, za djecu bi dali sve, a pogotovo su uporni u nastojanjima da ih maknu što dalje od sredine u kojoj sami djeluju. Imaju ljudi sve one probleme kakve imamo svi… Na gledatelju je da bira hoće li ih apriori amnestirati zbog toga što su u gangsterski milje uglavnom upali nekom višom silom, mahom krvnim vezama, ili neće.
Ujedno su pojedine epizode toliko dobro napisane da se suptilno naglašava kako gangsterski milje nije nimalo drugačiji od političarskog ili biznismenskog miljea – samo što se direktnih suparnika u gangsterskom miljeu rješavaju na jedan način, a u ovim drugim miljeima na drugi način, uz vrlo tragične posljedice. Možda i tragičnije. Svi, apsolutno svi glavni likovi su kompleksni, te relativno dobri i relativno loši (osim Tonyjeve majke, u njoj nema ama baš ničeg dobrog).
Drugi fascinantan ženski lik u seriji je Carmela, Tonyjeva supruga u maestralnoj izvedbi Edie Falco. Ona zna čime se Tony bavi, ali ne želi znati ništa o detaljima tog posla, zna i da vodi način života koji podrazumijeva stalne prevara, imanje redovite ljubavnice (goomar), odsustva od kuće, ali sve to tolerira u razmjenu za materijalnu sigurnost, povremene darove, i činjenicu da je ona ta koja vodi njihovo domaćinstvo i odgaja djecu vrlo konzervativno. Povremeno je i sama na rubu prevare, osjeća povezanost s muškarcima koji su pažljiviji prema njoj no što je Tony, prvo je to svećenik, pa uvezeni mafijaš iz Napulja Furio, ali uspijeve suzbiti sve te porive zbog kakvog-takvog mira u kući. I zbog svog odgoja, i tradicije italo-američke zajednice.
Muško društvo? Iako se ponaša prema određenim pretpostavljenim stereotipima, strip klub, cigara, lake žene, puno alkohola, povremena droga, zapravo demistificiraju taj pretpostavljeni glamurozni život mafijaša iz 'Kuma'. S vremenom, nakon što dobro upoznajemo obitelj, 'obitelj' i njihov način života, u seriji se pojavljuju epizodisti koji su puno, puno bogatiji od Sopranosa, a do svog su bogatstva došli na legalan način. Čim gangsteri izađu iz zadanih okvira svog djelovanja, nailaze na takve ljude.
Samo mjesto na kojem se radnja odvija – New Jersey – sugerira nekakvu životnu periferiju. Dugo traje izmišljanje šala na račun New Jerseya i onih koji tamo žive – to je nekakva američka pričica. Ruralna država smještena između dviju velikih urbanih cjelina – New Yorka i Philadelphije – uglavnom se doživljava kao mjesto za odlaganje toksičnog otpada i industrijska sredina. Autoput (New Jersey Turnpike) prolazi blizu takvih mjesta i putnici vide ružne slike prolazeći kroz New Jersey. New Jersey je mjesto s kojeg se preko rijeke gledaju svjetla velegrada, tako nekako. Točno se zna tko živi u New Jerseyu, radnička klasa u širem smislu – nezamislivo je da neki menadžer iz velike koropracije iz New Yorka ode živjeti u New Jersey.
Dakle, Sopranosi su i priča o jednom komadiću puzzlea unutar organiziranog kriminala u Americi, ali i priča o Americi samoj. O amalgamu rasa, ljudi različitog socijalnog statusa, etničkog porijekla, a svi ti ljudi imaju samo jednu zajedničku crtu – bave se time čime se bave, uključujući i kriminal, tjerani uglavnom konzumerizmom. Ne birajući sredstva da dođu do onoga što žele.
Već u prvoj epizodi (tada) mladi Chris izgovara jednu od ključnih rečenica cijele serije, 'smeće je naš kruh i putar'. Da nema takvog konzumerizma, ne bi bilo ni toliko smeća, a smeće je biznis koji organizirani kriminal drži već desetljećima. Idući epizodu po epizodu, temeljit(ij)om analizom bismo otkrili koliko se tu tema, dominantno američkih tema, usput obrađuje. U jednoj od epizoda sukobljavaju se etnički Indijanci i italo-amerikanci, jer jedni smatraju Christophera Columba zlikovcem koji je otkrivajući Novi svijet njihovom narodu donio samo mizeriju, a drugi herojem; tko je tu u pravu?! Spomenuti Talijan Furio na to dodaje 'mi iz Napulja baš i ne volimo Columba, jer je on iz Genove, a bogati sjever Italije stalno potcjenjuje nas na jugu', hahaha.
Sam Tony Soprano je neku utjelovljenje pučke mudrosti, u svoj svojoj sirovosti njegove su ulične mudrosti prava filozofija. A idu li na pozitivnu ili negativnu stranu, ovisi o tome kakav je dan imao. 'Kažu da je svaki novi dan poklon, ali zašto taj poklon mora uvijek biti par čarapa?', kaže on, ali isto tako kaže 'čak i pokvaren sat dva puta dnevno pokazuje točno vrijeme'.
Otprilike u sredini serije obitelj održi intervenciju za Chrisa, koji se opasno zakvačio za heroin, i sve završava velikom svađom i tučom, ali i kasnijim Chrisovim odlaskom na rehabilitaciju. Nakon što ga napadne sam boss Tony, Chris mu replicira da 'sa svojim načinom života neće doživjeti ni pedesetu godinu'. Glumac koji je utjelovio Tonyja, James Gandolfini je umro prije no što je napunio pedeset i drugu godinu, srčani udar pogodio ga je baš u Italiji, u Rimu. Proročanstvo? Tonyjeva manipulativna majka Livia, glumica koja je inače bolovala od raka i umrla je tijekom snimanja Sopranosa, u kratkom govoru svom unuku kaže 'Zašto bi sve trebalo imati smisao? Svijet je džungla i ako želiš moj savjet – ne očekuj sreću. Nećeš je dobiti….sve je veliko ništa'.
Elementi nihilizma provlače se kroz svih šest sezona – svi, pa i gledatelji, traže smisao i ne nalaze ga. A Chase je na takav način i završio seriju; nedovršenom scenom, 'blackoutom' nakon kojeg se ne zna je li boss Tony ubijen u restoranu, ili je mirno s obitelji išetao na ulicu nakon što su pojeli desert. Spoiler? Ne mogu valjda spoilati nešto što je petnaest godina staro… I, ako sam vas uspio 'navući' – uživajte u gledanju. Kao što i ja uživam.