
Zoran Čutura pohodio je Studio Exit u Gundulićevoj, pogledao hvaljene predstave Janeza Vajaveca i Nine Mitrović pa napisao svoje dojmove o njima
Navalio sam nešto na kazališne predstave, uhvatio sam ih se k'o pijan plota… No, takva je kasna jesen. Sjedeći u onom novom prostoru Kerempuha u kojem se kupuju ulaznice, gledajući što je na repertoaru, koji dan nakon što sam se s mora bio vratio u Zagreb, pomislio sam 'danas kuham juhu od bundeve i kupujem ulaznice za kazališne predstave do kraja godine – to je nepogrešivi znak da sam na osobnoj razini službeno ušao u jesen'. Doći će, valjda, i nešto drugo na red; za sada, dakle, ostajem kod kazališta, i to kod Exita, čije sam predstave pohodio dva vikenda za redom. Točnije, ostajem kod Studia Exit, onog malog dvorišnog prostora u Gundulićevoj, o kojem sam već nešto bio napisao krajem prošle sezone.
Dvoje ljudi ispred – ili zajedno sa, ako uzmemo u obzir mali prostor – četrdesetak ljudi u publici, koncept je obje spomenute predstave. Obje se bave međuljudskim odnosima unutar obitelji, jedna odnosom muža i žene, druga odnosom oca i sina. Zajedničko im je, prema tome, to što se gledatelj može prepoznati i poistovjetiti s likovima. U samome sebi našao sam elemente tri od četiri ponuđena lika (sa ženom se stvarno nisam mogao poistovjetiti), muža, oca i sina – zanimljivo je gledati analizu samog sebe očima nekog drugog, ili samog sebe iz uloge promatrača, kakvu već perspektivu čovjek uzeo. Što ne znači da se i ostatak gledatelja prepoznao, možda su im priče unutar obitelji potpuno drugačije, možda uspijevaju zadržati distancu u odnosu na ono čemu prisustvuju, možda je to samo način da se potroši sat i deset, sat i petnaest, da se ne bulji u televiziju bez razumijevanja u nedostatku drugačijeg oblika zabave, možda se samo socijaliziraju dogovarajući se s prijateljem/prijateljicom, pa predstava dođe nešto kao intermezzo između dvije opširne trač partije u nekom od kafića… Ne znam, ne mogu to znati. Ali – meni su obje sjajno legle, bombončići od predstava, moglo bi se reći.
Uglavnom, 'Voliš li me?' pokriva dvadesetak godina u životu para koji je svoju vezu materijalizirao i proizvodnjom potomka, i u tih dvadesetak godina prolaze sve one faze koje se doista i događaju u mnogim dugim vezama. Ljubav, pa otuđenost kad Ona isključivo mijesi kruh, a On vječito radi na nekakvim misterioznim projektima i vraća se kući natankiran pivom – voli popiti malo više piva kao i jel'te, svi Slovenci – pa razlaz, pa dječji naivni pokušaji sina da ih ponovo spoji, pa zajednička briga i međusobno optuživanje kad sin, neminovno, zabrazdi – što je posljedica odrastanja u disfunkcionalnoj obitelji – pa ponovno sretanje u drugim ulogama. Možda ne bih trebao otkriti taj 'tvist' na kraju, ali sam dolazak do njega je vrlo šarmantan, i rekao bih da nije toliko važno što se na kraju dogodi, nego način na koji se to dogodi… Dakle, kao usamljeni sredovječni ljudi nalaze se u nekom kafiću nakon što su moguću kompatibilnost otkrili – sajtom za spajanje usamljenih srdaca. A ona, nakon početne zbunjenosti, odahne 'konačno se ne moram praviti da sam ono što nisam'.
Toplo, životno, poneka suzica uz malo smijeha, ili poneki smješak kroz suzice, s natruhom optimizma i upozorenjem mlađima što bi im se moglo dogoditi u dugoj vezi, nakon što se pred Bogom i državom obavežu na partnerstvo, a podsjećanjem starijima na ono što im se događalo. Ili nije, ako su imali sreće ili bili nešto manje tvrdoglavi od Njega i Nje. Ali, sve je skupa perolaka kategorija, pod egidom 'sve je to život, sve je to za ljude, to smo svi mi, nemojte se praviti da nismo, i sve se može prevladati bez obzira na to kako se loše osjećali kad smo u negativnoj fazi veze'.
Druga predstava, 'Susret', puno je sumornija, puno turobnija, tu se nikome neće usta razvući u osmijeh. Autorica je Nina Mitrović, kojoj je to ujedno i redateljski debi, Otac je Siniša Popović, Sin je Filip Križan. Ista je glumačka postava svojedobno odigrala 'Crveno' u Exitu, predstavu baziranu na sukobima velikog slikara Marka Rothka (Popović), sukobima sa svijetom, ali i sa samim sobom, kome je mlađahni asistent Ken (tada Križan) u život ušao slučajno, da bi mu postao nešto poput životnog katalizatora. Dakle, u 'Susretu', koji bi se zapravo trebao zvati 'Posjet', jer susret podrazumijeva nešto što se dogodilo slučajno, a u predstavi Sin posjećuje Oca nakon što je od tete saznao da je bolestan, otkrivamo drugačiju dimenziju disfunkcionalne obitelji od one razotkrivene u 'Voliš li me?'.
Sin, dakle, nakon dugog perioda posjećuje Oca tražeći odgovore na pitanja koja ga muče cijeli život, i krivi Očev odgoj za ono što je sam postao – luzer. Naravno, sam sebe smatra luzerom, kategorija luzerstva je vrlo rastezljiva. Ako netko, dakle, s tridesetak godina života radi u videoteci iako je završio fakultet, a ne menadžira u nekoj multinacionalnoj korporaciji – prema standardima današnjeg divljeg hrvatskog kapitalizma i ozbiljno zagađenog medijskog prostora smatra se luzerom. Otac, pak, uvjerava Sina, a zapravo uvjerava sam sebe, da je u tom odgoju dao sve. Obojica pate, i ni jedan ne zna kako se iz te patnje izvući. Mama je mrtva, sestra/kćer ima psihičkih problema, i moraju pomoći jedan drugome, nema im tko drugi pomoći, a ne znaju kako bi to učinili. Ajde, na kraju balade se događa neko blago zatopljenje, i postoje naznake da im predstoji još poneki susret tijekom kojeg će uspjeti razriješiti ono što tijekom ovog susreta, tj. predstave, nisu uspjeli.
Bolno nerazumijevanje, jako bolno. Što se mene tiče – predstava me natjerala da se prisjetim odnosa prema vlastitim roditeljima, i njihovog odnosa prema meni. I odnosa prema vlastitoj djeci, i njihovog odnosa prema meni. Sasvim dovoljno za predstavu, i sasvim dovoljno za ovaj tekstić, da dalje ne kljucam vlastitu džigericu... Odličan tekst, i jako, jako dobre glumačke izvedbe.
Najlakše je za sve ono što nam se loše dogodilo u životima, za sve krive odluke, za sva djelovanja ili nedjelovanja, okriviti vlastite roditelje, 'zajebali su me'. Ozbiljan problem nastaje kad se čovjek sjeti da isto to o njemu samome puno pravo imaju reći njegova vlastita djeca. Do kraja života sjećat ću se jednog susreta kod Kazališta, sreo sam osobu koju dugo nisam vidio, a nekad sam s njom bio blizak. 'Gdje si, što si, jesi li se razmnožila?', a ona odvrati 'ne, jer nisam htjela da svojoj djeci budem onakav loš roditelj kakav su moji roditelji bili meni, pa da moja djeca o meni misle isto ono što ja mislim o svojim roditeljima'.