Rujana Jeger, jedno od zaštitinih lica Jabuke govori o sazrijevanju uz legendarni klub i najavljuje svoj subotnji glazbeni program

Željela je postati veterinarka, glumica, pa arheologinja, no danas je znamo kao spisateljicu i zaštitnicu životinja, a mnogi i kao jedno od zaštitnih lica Jabuke, mjesta gdje se uvijek osjećala kao doma. Rujana Jeger je još od početaka dolazila u klub u darkerskom društvu, a sličnom je stilu ostala vjerna i danas. Rujana je najbolja poznavateljica glazbe koja se svirala u Jabuci, a to će svojim žestokim izborom prvi put pokazati i kao muzička selektorica na Zagreb Design Weeku u subotu, 12. svibnja.

- Jedno si od dragih lica koje smo najčešće viđali u Jabuci. Kad se dogodio i kako je izgledao tvoj prvi dolazak u klub?

Rujana u Jabuku dolazi od 1983. godine (foto: G. Čižmešija)
Rujana u Jabuku dolazi od 1983. godine (foto: G. Čižmešija)
Pa čuj, duže dolazim u Jabuku nego što su neki zaposlenici kluba uopće živi, a pogotovo ovi neki mlađi DJ-i, tako da se pomalo i osjećam kao na pripadajućoj mi ikoni u klubu – u međuvremenu i ono dijete koje držim u rukama valjda ima već 25 godina. Sjećanje mi je pomalo mutno, ali rekla bih da me prvi puta dovela starija prijateljica još tamo negdje '82. ili '83. godine. Hodala je s Dj-em, što je bilo jako važno zbog upada, a prvi mi je dojam bio da je gužva kao u tramvaju i da se uopće ne mogu pomaknuti! Također, glazba mi se nije svidjela i sve skupa mi nije ostavilo neki dojam. Tek kasnije, kada je moja generacija krenula s tim “famoznim” Dark Danceom, klub je konačno nekako postao “moj”. A o fami koja je kasnije nastala oko tog programa dalo bi se raspredati priče i romane – konačno, nekoliko scena iz kluba se mogu i naći u mom prvom romanu Darkroom. Tih je godina Jabuka bila klub u koji smo se konačno mogli uklopiti mi koji se generalno nismo mogli uklopiti nigdje drugdje, Jabuka je bila dom i darkerima i punkerima i wanna be konceptualcima, glazbenicima, filmašima (od koji su mnogi to postali kasnije u životu) i seksualno ambivalentnima, svim vrstama otkačenjaka, a s obzirom da je svaka vrsta imala čitava 2-3 predstavnika – moglo bi se reći da se populacija kretala u broju ne većem od 50. Danas ispada da su horde ljudi godinama odlazile na program koji je trajao niti dvije godine. Ali dobro, neka ljudi mistificiraju, tako uostalom i nastaju legende. Kada sam prvi puta nogom kročila u legandarni CBGB u New Yorku u ljeto 1987. godine, prva mi je pomisao bila – ajme koja je ovo rupčaga, pa Jabuka je za ovo palača! Ali oba kluba su u svojim gradovima unatoč skromnim sredstvima postala institucije zbog entuzijasta koji su se tamo okupljali.

- Rođena si iste godine kad i Jabuka. Možeš li nekako usporediti svoj životni put sa sazrijevanjem Jabuke?

Pa nažalost, nedavno sam razmišljala kako mogu nabrojati četiri vrste takozvanog “walk of shame” iliti povratka domu iz partijanja, a moj izgleda otprilike ovako:
1. kad moraš doma prije svoje ekipe pošto imaš nekog strogog roditelja koji te želi zaštititi – pogotovo kad si žensko. Moram pri tome reći da je Jabuka bila moje odabrano mjesto za izlazak i zato što tamo nisam mogla sresti svog oca ili očuha – oni su znali “zalomiti” u Lapidariju ili Kulušiću
2. onaj klasični – podrapanih najlonki sa štiklama u rukama i razmazane šminke u 5-6 ujutro…
3. kad više ne možeš biti budan pa zapališ doma prije nego većina ekipe nahrupi
4. kad češće prođeš danju nego noću...
Trenutno sam u fazi između 3 i 4, u stvari već češće prođem danju, u šetnji s psima… Osjećam se grozno kriva, priznajem.

- Koje su te vrijednosti kluba zadržale u njemu do danas?

Jabuka je za mene bila i uvijek će biti nepretenciozno mjesto gdje ime, prezime, titulu i poziciju u životu ostavljaš na garderobi zajedno sa stvarima i ulaziš unutra kao tabula rasa, neispisana - mogli bismo reći – kao nenarezana vinilna ploča. Ostavljaš sve da bi našao novog/novu sebe kroz Bakhantijski ritual pića i plesanja. Ako si pak došao u lošem stanju, obično ćeš ga ostaviti zgaženo na plesnom podiju i onda pak otići kući s tom divnom prazninom. Jabuka je osim toga dosta čvrsto ostala na poziciji da ne pušta medije da slikaju i snimaju ljude kako se zabavljaju i nekako je ta kultura “realnog života” ostala, rijetko ćete vidjeti ljude da se puno slikavaju i drndaju po mobitelima, za razliku od drugih klubova u kojima se valjda hype slikati ne bi li se znalo gdje ste. Jabuka je dovoljno opskurna i zato je omiljeno utočište različitih umjetnika i medijskih lica koja to ne žele biti 24/7 i to se poštuje. Između ostaloga, i tako što ih se tretira kao i sve ostale goste.  

- Htjela si postati veterinarka pa glumica, arheologija ti je struka, ali je zov pisanja bio jači. Kako to objašnjavaš?

Pa na kraju se sve to spojilo, pošto pišem o psima – osim knjige, imam online portal Pasji život, često držim predavanja u kojima odglumim čitave scene, a pišem i radove iz teorijske arheologije domestikacije. Nema se tu što objašnjavati, život te nosi dok plivaš kako najbolje znaš i ako imaš malo sreće, na kraju ćeš raditi ono što voliš, a to je super stvar pošto se ne osjećaš kao da radiš!

- Kakvu si glazbu najviše voljela svih ovih godina u Jabuci? Koji su te izvođači najčešće mamili na podij?

Na Rujaninoj play listi bit će uglavnom klasici
Na Rujaninoj play listi bit će uglavnom klasici
Moram reći da je jedna od prednosti i mana Jabuke upravo to da se vrlo malo mijenja. Za ljude poput mene to je prednost, zato što meni treba utočište, toplo i poznato, te glazba koja u meni evocira uspomene – zato što evocira i energiju koja je išla uz te uspomene i tu glazbu koju ne osjećam više u svom životu kao dominantnu. Recimo, ogromnu tugu i bijes koji su obilježili moju adolescenciju, a koje je dobro tu i tamo izbaciti. No, sada mi je dovoljno jednom u par mjeseci, a prije mi je bilo fizički nužno da ih izrazim barem dvaput tjedno kako bih mogla normalno funkcionirati. Osim dakle spomenutog vremena Dark Dancea, u sjećanju mi najviše ostaje Stivov Fiju Briju na koji smo dolazili čak iz Beča gdje smo živjeli 15-tak godina i izvođači vezani na ta dva programa. S druge strane, vjerujem da klubu treba “mlada krv”, jer ono na što se ja palim je otprilike kao kada bi mi otac puštao Creedence Clearwater Revival ili Grateful Dead i tvrdio da bolje glazbe nikada neće i ne može biti… Uostalom, kao što sam opisala gore, nema smisla više previše ugađati nama koji češće prolazimo danju.

- Čemu se možemo nadati u tvojoj svirci na Design Weeku? Koji te glazbenici trenutno inspiriraju?

Trenutno sam u fazi da vikendom gledam različite glazbene dokumentarce, to me veseli. Ali uglavnom se ne radi o nekim “novim” glazbenicima. Problem s novom glazbom je što je ima previše – znam da to zvuči suludo, ali ja sam, kao što sam navela, tip osobe koja glazbu veže uz sjećanja, a ako glazbe ima previše, ne stignem vezati nikakva sjećanja za nju i ne znači mi previše sama po sebi. Da, kao ritam za ples ili samo na intelektualnoj (aha, ovo je kvalitetno), a ne i na osjećajnoj razini. Pretpostavljam da je to razlog što sam spisateljica – uz sve mi treba priča, radnja. Isto tako u glazbi. Volim one stvari koje mi odvrte film u glavi i/ili pobude u meni osjećaje – idealno, oboje. Tako da sigurno neću pustiti nešto što još niste čuli zato što je novo, već prije nešto što ste zaboravili zato što je staro.

RUJANINA PLAYLISTA

Velvet Underground – Heroin
Patty Smith – Rock’n’roll Nigger
MC5 – Kick Out The Jams
T-Rex – 20th Century boy
Bowie – Diamond Dogs
The Stooges – TV Eye
The Ramones – Gimme Gimme Shock Treatment
The Clash – Complete Control
Stiff Little Fingers – Tin Soldiers
Dead Kennedys – Too Drunk To Fuck
Birthday Party – Nick The Stripper
Big Black - Dead Billy
Sonic Youth – Dirty Boots
Scratch Acid – She Said
Gun Club – For The Love of Ivy
The Pixies – Gouge Away
Violent Femmes – Gone Daddy Gone
Suicide – Ghost Rider
The Cramps – Fever