
Glazbeno je festival i dalje prvoklasan i teško mu je naći zamjerku. Izvrsni su bili The National, Slowdive, The War On Drugs, Loop i Superchunk, ali ulaskom novog sponzora narastao je do granice kada postaje opasno prevelik
Odmah da razjasnimo jednu stvar. Doživljaj glazbe uživo pada i slabi proporcionalno veličini prostora gdje se koncert održava. Konkretno, baš ništa ne može nadmašiti klubove kapaciteta između 500 i 2000 mjesta, odnosno Močvare ili Tvornice, ako vam je tako lakše zamišljati. Dobre su i manje sportske dvorane, manji otvoreni prostori, razna dvorišta i manji trgovi te dvorane do 10000 mjesta. Sve preko toga je silovanje glazbe i publike. Zajebite stadione, arene i polja, to nema veze s mozgom ni glazbom i zapravo je puka otimačina novca.
S festivalima je stvar slična. Manje pozornice nude neki glazbeni doživljaj (INmusic je primjer festivala po mjeri čovjeka), ali golema polja na koja umjesto krava i ovaca na ispaši dovedu desetke tisuća ljudi, ne nude glazbeno gotovo ništa, pa ma koliko pijani ili napušeni bili. Rijetko dosadan koncert Rolling Stonesa na hipodromu u Zagrebu 1998. godine, najbolji je primjer. Minglanje i muving na festivalima su uvijek zabavni, ali pivo je uglavnom vodenasto i redovito preskupo, hrana je u najboljem slučaju tek jedva jestiva, a argument da cijena ulaznice mora biti previsoka jer, eto, imate prilike vidjeti 200, 500 ili milijun izvođača uvreda je za zdrav razum. Kada bi restorani počeli poslovati tako da naplaćuju 2000 kuna ulaz, ali vam zauzvrat velikodušno ponude da možete iste večeri popiti 200 boca vina i pojesti 50 kilograma ribe i škampa, to bi nazvali ludošću i prevarom, jer, jebiga, ni uz najveći trud ne možete to unijeti u sebe odjednom. E, upravo tako ni moć bilokacije ne bi bila dovoljna da vidite 100 ili 500 nastupa u tri dana. Da zaključimo, taj si argument o stotinama izvođača organizatori mogu zabiti u dupe, jer jedino što od tog pretjerivanja imate je nemoćni bijes kada shvatite da vam se sve vrijeme poklapaju termini bendova koje bi voljeli vidjeti.
Dim marihuane i spektakularni likovi
Napokon, publika je na Primaveri poseban doživljaj. Katalonci su prilično skloni marihuani, a piju uglavnom umjereno, pa nema karakterističnih ispada prepijanih klinaca. Ima zato gomila upravo spektakularno dizajniranih likova pa možete uživati samo gledajući ljude obavijeni sveprisutnim mirisom dima trave. Ekipa koja dođe sa strane, a tu je ponajviše Amerikanaca, pa nešto manje Engleza, Nijemaca i Talijana, također je izrazito normalna. Kada smo već kod trave i ostalog dopa, policija na ulici ispred ulaza zaustavlja i pretresa vozila koja im se čine dilerska, ali što uđe unutar Parc del Foruma, ušlo je i slobodno se konzumira. Ruku na srce, za razliku od ranijih godina, ove gotovo da i nije bilo dilera koji nude robu unutar festivalskog prostora.
U počecima, a prvi je održan 2001. godine, festival je krenuo skromno. Lokalna pivovara Estrella Damm bila je glavni sponzor do 2009. Tada je to preuzela madridska pivovara San Miguel i za sve to vrijeme festival je rastao, ali je uvijek ostajao nekako taman po mjeri čovjeka, baš kao to katalonsko ili kastiljsko pivo. Na Primaveri je i hrana uvijek bila bitno bolja nego na sličnim festivalima, što nipošto nije nevažno. Na prekrasnu lokaciju Parc del Forum festival se preselio 2006. godine i cijela se priča odvijala na nekih 6-7 pozornica od kojih je najveća i glavna bila na prostoru veličine one na INmusicu na Jarunu. Na zloslutnom betonskom polju na kraju Parc del Foruma tada je bila, više nekako na silu postavljena, tek druga najveća pozornica.
Novi sponzor i drastične promjene
Prvi puta na Primaveri sam bio 2011. godine kada sam se slučajno u tom terminu zatekao u Barceloni. Kupio sam ulaznicu za zadnji dan i uspio vidjeti sjajne nastupe Yucka, Jon Spencer Blues Explosiona, Mogwaia, Swansa, te Kurta Vilea. Warpaint su bile bolje od očekivanja, a sjajnu PJ Harvey je nekako pojeo najveći stage na kojemu je nastupila kao headliner. Na istom su stageu prije nje smrtno dosadni bili i inače precijenjeni Fleet Foxes. Uvažavajući sav hype koji ih je pratio nešto kasnije dao sam im šansu na manjoj pozornici zagrebačke Tvornice. Sorry, i tamo je bilo dosadno i mekenjavo s onim iritantnim glasićima.
Dobar dan još je boljim tada učinila Barcelona koja uz izravni prijenos na velikom ekranu jedne od pozornica festivala brutalno razmontirala Manchester United u finalu Lige prvaka. Poraz Uniteda, naime, uvijek je dobra vijest, ako navijaš za Liverpool.
Došao sam, naravno, i sljedeće godine, vidio uz sve ostalo i veličanstvene povratke Archers Of Loaf, Mazzy Star i The Afgan Whigsa te apsolutno fantastični nastup The Cure koji su u preko tri sata svirke zaustavili program na svim pozornicama i natjerali čak i konobare da se penju po šankovima i plešu. The Cure, pritom, još i spektakularno izgledaju. Robert Smith sve više sliči na Liz Taylor, a ostatak benda kao da je skupljen na turneji po kvartovskim birtijama. Bila je to čista ekstaza, slična onoj u Ljubljani 1989. kada su pred euforičnom publikom svirali sat i pol programa, pa sat i pol bisa.
Razumije se da sam odmah po završetku kupio ulaznicu za 2014. godinu. U El Bornu, sam već kao doma, znam gdje se najbolje jede i pije, a u jedno kada je o Primaveri riječ možeš biti potpuno siguran: Line up će biti odličan, jer to naprosto tako mora biti. Ulaznica je gotovo upola jeftinija kupi li se dovoljno rano, a kupite li na vrijeme kartu za direktni let iz Zagreba u utorak s povratkom u nedjelju, možete proći ispod 1000 kuna. Kada smo već kod ulaznica, za sve one koji misle ići, a nisu još bili slijedi vrlo važan savjet. Narukvice obavezno podignite dan ranije u Parc del Forumu, čak i ako nemate namjeru pogledati neke od desetak izvođača koji nastupaju toga nultoga dana. Budete li lijeni i učinite to na dan početka festivala mogao bi vas dočekati red od oko kilometra ili čak više od toga koliki je bio ove godine. Bezbrižan prolazak pored tih luzera velika je pobjeda zdravog razuma, a njihovi zavidni pogledi isplatit će vam napor koji ste poduzeli dan ranije.
Dan prvi: Je sunce, je i more, al vrag ti nosi to golemo polje
Nakon umjereno kišne srijede, četvrtak je osvanuo sunčan i topao, ali ne prevruć. Pregledni festivalski vodič bez kojega ste tamo izgubljeni rekao je da je festival narastao na 12 pozornica, od kojih svaka nosi ime nekog sponzora. Najveća, naravno, pripada onima što prodaju spomenuto loše i vodenasto pivo čija je cijena ove godine metastazirala na 5 eura na šankovima, a kupite li ga od mladića koji na leđima nose bačve i toče ga krećući se u publici, cijena mu je šest eura.
Uglavnom, kada ispred pozornica izgrade torove s ogradama i koridor po sredini, a daleko iskosa vazama s biljkama i cvijećem ukrašenu VIP tribinu, znajte da se stvari kreću u pogrešnom smjeru i da je festivalska mladost i nevinost gotova.
Real Estate bili su lagani, melodiozni i ukočeni, ali nije to bio neki nastup za pamćenje. Srećom, skupila se ispred pozornice sva sila svakovrsnih čudaka, pa se imalo što vidjeti.
Problemi su nastali odmah nakon toga. Kako su u isto vrijeme na dva prilično udaljena stagea počinjali iskusni nizozemski angažirani post punk ljevičari The Ex i američki psihodelični Midlake, trebalo je odlučiti kome se prikloniti. Jebiga, Nizozemci su već vremešni i tko zna kad će se opet ukazati, pa je izbor pao na njih. Odluka je bila dobra. Moćno, oštro i nabrijano sa savršenim zvukom na ATP stageu (to je onaj nekad glavni) i uz dovoljno publike za odličan dojam.
Odmah nakon njih na drugom kraju polja, počinjale su atmosferične Warpaint. Za razliku od 2011. kada su nakon mlitavog albuma odradile odličan nastup, sada je sve bilo obrnuto. Novi album atraktivnih Amerikanki doista je puno bolji od prvijenca, ali svirka je bila, onako, sva u iščekivanju da se nešto konkretno dogodi.
Nije se dogodilo, pa je bilo vrijeme za okrjepu i pohod na Neutral Milk Hotel, prvog headlinera kojega je festival objavio za ovu godinu. Čudna je priča sve to s Neutral Milk Hotel. Jeff Mangum i ekipa iz zabačenog Rustona, Louisiana, snimili su tek dva albuma od kojih je drugi, „In the Aeroplane Over the Sea“, iz 1997. godine među kritičarima gotovo jednoglasno proglašen remek djelom. Kod publike je, međutim, izazvao reakciju kakvu izazivaju tripice (fileki), a to traje sve do danas. Kod Neutral Milk Hotela nema sredine. To se ili neumjereno obožava ili mrzi iz dna duše i svatko je spreman braniti svoj stav do smrti. Neutral Milk Hotel u meni ne izaziva lavinu ni negativnih ni euforičnih osjećaja. „Aeroplane“ mi je odličan album, i to je to. Živo me, međutim, zanimalo kako taj bend izgleda na sceni i još više kako zvuče. Dobili su taj nekad glavni, a danas tek treći ATP stage i skupili lijep broj navijača. Kada su izašli i krenuli, mene su, priznajem, oduševili. Prvo, oni uživo odlično zvuče i u tih oko sat vremena svirke dobili su zaslužene ovacije. Drugo, bend izgleda poput skupine iz Gospodara prstenova sa hobitima i svim ostalim. Jednako je bilo tek nekoliko dana kasnije u zagrebačkoj Tvornici. Molbu benda da ih se ne fotografira ni fotoaparatima ni mobitelima publika je uslišila i u Barceloni i u Zagrebu, što je dokaz velikog respekta.
Na putu prema Heineken stageu gdje se očekivao nastup Queens of the Stone Age uspio sam čuti desetak minuta očekivano dobre, ali i iznenađujuće živahne St. Vincent. Sada mi je jasnije kako je Annie Clark nedavno završila kao vokal za Nirvanine pjesme.
Dan drugi: Biblijski potop i povratak zaboravljenih asova
Bilo je najavljeno i ipak se dogodilo. Već od ranog popodneva navlačili su se oblaci i potop je počeo nešto iza 18 i 30 sati, nekako istodobno kada su na jednu od najljepših pozornica festivala, Ray-Ban stage, izašli Drive-by Truckers. Srećom, Ray-Ban je vrlo blizu natkrivenog prostora sa štandovima s hranom pa je bilo moguće sasvim dobro čuti njihovu odličnu svirku i ostati na suhom. OK nije to – to, ali pred kraj se i nebo smilovalo, pa se pojavilo sunce i veličanstvena duga i sve je izgledalo bolje, a i Truckersi su završili nastup sa publikom ispred sebe.
Foto: primavera_truckers
Planirao sam, po ne znam ni sam koji puta, na skrivenom stageu pogledati Wedding Present, bend koji je, uz Afghan Whigs i Superchunk, jedan od živih dokaza da nema ni Boga na nebu, ni dobrog ukusa na Zemlji. Da svega toga ima svi bi ti bendovi bili mega popularni i bogati, a ne tek uživali kultni status među sladokuscima, dok kojekakvi U2 ili Fleet Foxes pune stadione i velike dvorane.
Stari majstor Dr. John odlično je nakon toga poslužio za opuštanje. Virtuozan bend u kojemu je za komunikaciju s publikom zadužena atraktivna trambonistica Sarah Morrow, briljirao je pred ispunjenim amfiteatrom Ray-Ban stagea i na mediteransku obalu donio magiju New Orleansa i američkog juga. Speedy Ortiz, koje sam skoknuo provjeriti na susjedni stage, u toj konkurenciji zvučali su nekako mlako i neuzbudljivo.
Rubriku „kucamo na vrata zaboravljenih asova“ odlučio sam nastaviti uz Slowdive, žrtvujući pritom Sharon Van Etten. Sorry Sharon, za tebe će biti još prilike, ali za čuti uživo nešto s remek djela „Souvlaki“, ovo je bila možda jedinstvena i posljednja šansa. Slowdive, za razliku od razvikanih, i ako mene pitate precijenjenih My Bloody Valentine, nikada nisu bili hype. Njihovo ponovno zajedničko sviranje nije izazvalo ni približnu histeriju onoj kakva je nastala kada su reunion objavili MVB. Zapravo, malo je tko i primijetio da opet sviraju. No, zajebite hype. Slowdive uživo zvuče neusporedivo bolje od MBV, čiji se nastup 2013. svodio uglavnom na buku, odnosno isključivo na buku. Slowdive, naime, osim što znaju biti jednako bučni, imaju i prekrasne melodije te pjesme koje imaju i glavu i rep, a imali su vjerojatno i najbolji sound na čitavom festivalu. Brojnost i vrlo tople reakcije publike i same su ih iznenadile, pa je i dalje vrlo ljupka i atraktivna Rachel Goswell, u jednom trenutku zahvaljujući publici priznala kako su malo zbunjeni, jer „ovo nismo radili ni doživjeli već dulje vrijeme“. Napokon, za razliku od MVB koji su do kraja nastupa izgubili skoro dvije trećine publike, sa Slowdive nije otišao baš nitko.
Preklapanje The War On Drugs i Pixies, bilo je lako za odluku. Osim što su prvi trenutno vruća roba i sjajan bend, potonjih sam se nagledao, a osim što ću ih ionako opet vidjeti na INmusicu znao sam da će ih snimati za festivalsku web stranicu i da ću pogledati snimku. Organizatori su malo podcijenili moć panegirika kojima je obasut zadnji album Grancielove ekipe, pa su The War On Drugs, nastupili na Pichfork stageu, jednom od manjih u Parc del Forumu i izazvali veliku gužvu. Srećom, hipsteri su nakon čavrljanja na prve dvije-tri pjesme otišli pa se moglo u miru uživati u briljantnoj svirci, za ovu priliku, šesteročlanog benda s puhačima. Nema se tu što puno objašnjavati. The War On Drugs su u ovom trenutku jedan najboljih svjetskih bendova uživo i to naprosto treba vidjeti. Prilika je već 15. srpnja kada nastupaju na trgu u mjestašcu Sesto Al Reghena, nedaleko Pordenonea u Italiji.
S The National, koji su bili headlineri na drugoj strani polja, je posve druga priča. Kako i što sviraju ne treba objašnjavati, jer u Hrvatskoj su zahvaljujući Mati Škugoru, već kućni bend, ali ipak, teško je i opisati koliko su The National velik bend u Barceloni i kakve fanatične navijače su imali na Primaveri. Znate i sami, nije to neka preživahna glazba, ali količina emocija koju je Matt Berninger unosio u svaku izvedbu i nadahnuta svirka benda koji je iz laganih balada ulijetao u furiozne i bučne baraže izazivali su euforične provale emocija. Najbolje reakcije dobile su pjesme s „Boxera“ i „High Violeta“, a potpuna euforija zavladala je kada je Matt istrčao u onaj spomenuti koridor i krenuo se preko ograda bacati u publiku, praćen tutnjavom sa pozornice. The National sam gledao tri puta i uvijek su bili odlični, ali ovaj nastup je nadmašio sve. Nadam se da će sretnici koji ih uspiju pogledati ovoga ljeta na Matinom festivalu u Šibeniku dobiti barem približno dojmljiv koncert.
Fenomenalnom danu ni tu nije bio kraj, jer u dva iza ponoći na redu su bili vječni miljenici svih festivala !!! (Chk, Chk, Chk). Kao i uvijek, sve te pjesme koje na albumima ne zvuče posebno dobro, uživo su se pretvorile u nešto fantastično i od prvih do zadnjih taktova svi su plesali kao sumanuti. Teško je naći bolji bend za dizanje raspoloženja.