Smrt Richarda Kiela, legendarnog Zube iz filmova o Jamesu Bondu, podsjetila je na kultni status negativaca iz mnogih najboljih filmova. Ovo je naš izbor najvećih po kronološkom redoslijedu.
U moderno doba jednostavne podjele svijeta na crno i bijelo, na pozitivce i negativce više ne funkcioniraju. Previše se zna o ljudskoj naravi, liberalna gledišta uglednih psihijatra govore o tome kako se svi rađamo isti, a okolina i ljudi oblikuju naš psihološki profil. Tako i u aktualnim filmovima i najboljim serijama, negativci bivaju više poput antijunaka, a njihovi postupci objašnjeni traumama, strahovima...Ipak, shvaćanje nekih likova kao iskonskog “biblijskog zla” bitno je za gledatelja iz dva razloga. Prvi je što omogućuje dozu eskapizma kojeg i najzagriženiji fanovi art filmova ponekad traže, a drugi što sva racionalna objašnjenja ponekad ne mogu objasniti ljudsku narav, te ono odlazi u sferu metafizičkog. Svakodnevni pogled na crnu kroniku i političku scenu ,otkriva da neki pojedinci i nisu ništa drugo do demoni u ljudskom tijelu, bez obzira na to što ih je dovelo da postanu takvi. Osim nesvetog trojstva (Hannibala Lectora, Normana Batesa i Darth Vadera), ova lista kronološki će predstaviti i neke ne tako razvikane negativce, te pokušati pokazati kako su možda najstrašniji oni najsličnijima ljudima koje srećemo na ulicama ili o kakvim svakodnevno slušamo na vijestima.
Dr Mabuse - (Dr.Mabuse kockar, 1922, Oporuka doktora Mabusea, 1933) - Visoko inteligentni zločinac paranormalnih sposobnosti u nizu remek djela njemačkog majstora Fritza Langa. Svi negativci u filmovima o superjunacima htjeli bi biti poput dr.Mabusea.
Hans Beckert (M, 1931.) - Prvi serijski ubojica na filmu u još jednom remek djelu Fritza Langa koje je postavilo standarde žanra. Najstrašnije je što neponovljivi Peter Lorre kao ubojica djece, sam izgleda kao veliko dijete. Zaboravite Ole Gunnara Solskjaera, Hans Beckertt je “ubojica dječjeg lica”.
Phyllis Dietrichson (Dvostruka obmana, 1944) - Čim je prodavač osiguranja (Fred MacMuray) ugledao Phyllis (Barbara Stancwyk) na stepenicama njene kuće, znao je da je pod njenom kontrolom. Stancwyk kao definicija femme fatale, žena koja seksualnošću dolazi do svoga cilja, a pritom inače čestitog čovjeka, vuče u ponor ubojstva, laži i prevara.
Cody Jarrett (Bijelo usijanje, 1949.) - Pomahnitali vođa kriminalne bande, sociopat s kroničnom glavoboljom, paranoik koji jedino vjeruje svojoj majci. On je model po kojem će se kasnije profilirati “negativci” s nježnom stranom, te koji će često biti na samoj granici između zločinca i antijunaka. James Cagney sa revolverom na vrhu goruće zgrade i usklik : “Made it ma, top of the world”, jednostavno je jedna od najboljih filmskih scena u povijesti, koliko god ju puta vidjeli i čuli.
Altar Keane (Rancho Notorious, 1952.) - Marlene Dietrich kao western verzija Cece Ražnatović. Žena na čelu kriminalaca, odmetnika i bitangi svih vrsta.
Jack Wilson (Shane, 1953.) -Postoji li glumac kojemu bolje pristaje uloga negativca od Jacka Palancea? Sto devedeset pet centimetra visoki sin ukrajinskih imigranata, jedan od najboljih boksača svoje generacije kojemu je tek budući izazivač za svjetskog prvaka Joe Baksi zaustavio put, veteran 2.svjetskog rata kojemu je potpuno uništeno lice rekonstruirano plastičnom operacijom, republikanac... Jack Wilson je najcool lik u westernu ikad, a pritom je beskrupulozni revolveraš, psihopatski plaćeni ubojica. Scena kada ulazi s konjem u grad je esencija odmetništva.
Liberty Valance (Čovjek koji je ubio Libertyja Valancea, 1962.) - “Marvin ne može učiniti ništa normalno. Ako uzme piće, nakon tog mora razbiti čašu. Za žene on je najgori tip ikad. Ne samo da ubija ljude, nego lomi i pokućstvo”. Tako je lik kojeg tumači Harvey Keitel u prvim Scorseseovom filmu opisao Libertyja Valancea u interpretaciji Leeja Marvina. Marvin je” toughest badass” u povijesti Hollywooda, a ovo mu je najbolja uloga.
Frank Miller (Točno u podne, 1951.) - Ian Maconald nije poznat poput ostalih imena na ovoj listi, niti je Frank Miller u filmu učinio išta toliko strašno koliko ostali, niti je njegova osobna priča toliko zanimljiva ili zastrašujuća. Ono što jest zastrašujuće je mit koji je stvoren o njemu, te prikaz malograđanskog straha mještana od personifikacije odmetništva koje utjelovljuju Frank i njegova braća. Ti isti mještani toliko su uplašeni za svoje kuće, obitelji i sigurnost koju su stekli da svi okreću leđa šerifu koga glumi Gary Cooper, u borbi protiv zla. Ponavljajte si ime Frank Miller dovoljno dugo i bit ćete uvjereni da se radi o najstrašnijem čovjeku na Divljem Zapadu. Naravno, Frank i njegova braća odmetnika i kriminalca, i jesu strah i trepet cijelog okruga, no mit o njima i atmosfera koju redatelj Zinneman stvara, čini ih poput mitskih bića koje čekamo cijeli film da se pojave.
Harry Powell (Noć Lovca, 1955.) - Legendarni Robert Mitchum kao slatkorječivi južnjački propovjednik u službi vraga. Tetovaže love i hate na šakama su putokazi njegovog crne duše.
General Georges Broulard i General Mireau (Staze slave, 1957.) -Ovaj Kubrickov film jedan je od rijetkih koji je prikazao rat kao ništa drugo do masovne klaonice, i to učinio na krajnje nespektakularan način, bez junačkih govora i visoko adrenalinske akcije. Ova dva generala, što vođeni svojom političkom ambicijom, što nemarom, odveli su u smrt više vlastitih ljudi nego najzloglasnije serijske ubojice. Uz to ovi likovi su hladni, umišljeni i bogati, najsličniji onima koje pronalazimo u pravom životu. Stvarnost je strašnija i okrutnija nego fikcija, rat je pakao na zemlji, a svijet indiferentan prema malom čovjeku.
Norman Bates (Psycho, 1960.) - Jedan od onih o kojemu se sve zna. O njegovom odnosu s majkom pisane su knjige, a o odrastanju snimaju se serije. Glumca Anthonyja Perkinsa gotovo je nemoguće gledati odvojeno od lika Normana Batesa. Fantastičan umjetnički uspjeh, težak životni teret.
Baby Jane (Whatever happened to Baby Jane?, 1962.) - Svaka druga stambena zgrada u Hrvatskoj skriva sličnu priču. Ostarjela kćer, sestra, sin , brat...maltretiraju svoje majke, braću ili sestre bilo zbog željom zbog imovine ili samo zbog čiste zlobe. Priča o Baby Jane je strašnija time što su tu i igri još i propali snovi dječje zvijezde, ljubomora biblijskih proporcija prema uspješnijoj sestri, a briljantna Bette Davis izgleda nakaradno poput one lutke s početka filma koje se bojala kao dijete.
Frank (Bilo jednom na zapadu, 1967.) - Američki dečko iz susjedstva, nacionalni heroj i miljenik, Henry Fonda kod Sergia Leona postaje hladnokrvni plaćeni ubojica kojemu nije problem niti masakr nad djecom. Plave Fondine oči hladne su poput smrti.
Života (Divlje seme, 1967.) - Opaki Ljuba Tadić kao balkanski krvolok i odbjegli zatvorenik u osvetničkom pohodu po srpskom zaselku u ovom zaboravljenom klasiku crnog vala Kokana Rakonjca.
Aguirre (Aguirre, the Wrath of God, 1972.) - Klaus Kinski je najveću luđak koji se ikad pojavio na filmu, a ovdje je otišao u svome ludilu najdalje. U džunglu s redateljem Werner Herzogom, valjda jedinim čovjekom koga se i on bojao.
Scorpio (Prljavi Harry, 1971.) - Najneugodniji protivnik s kojim se Prljavi Harry sreo. Možda baš zbog toga što je poznavao rupe u zakonu. Nastao po uzoru na serijskog ubojicu Zodijaka koji je širio strah sjevernom Kalifornijom. Ponekad je jedini način za obračunati se s ološem onako kako je to učinio politički krajnje nekorektni, hard boiled inspektor Callahan.
Noah Cross (Chinatown, 1974) - Ugledni poduzetnik u epohalnoj interpretaciji Johna Houstona zapravo je najcrnija manifestacija američkog kapitalizma,na privatnom i poslovnom planu.
Morski pas (Ralje,1975.) - Jedini negativac na listi, koji pripada isključivo životinjskom carstvu. Morskog psa ne vidimo puno tijekom filma, no žetve njegovog haranja su strašne, a strah koji je posijao kako u Amity Islandu, tako i čitavoj jednoj generaciji kojoj je zauvijek stvorio fobiju od ulaska u more.
Sestra Ratched (Let iznad kukavičjeg gnijezda, 1975.) - Možda je i htjela samo dobro svojim pacijentima. No, za nju je to značilo; kontrolu misli, kontrolu kretanja, zabranu svake zabave..., Stroga , rijetko nasmijana, lišena svake seksualnosti, ona je noćna mora svakog muškarca.
Darth Vader (Ratovi zvijezda, 1977.) - O njemu već sve znate. Šekspirijanski zlikovac u blockbusteru koji je promijenio filmsku umjetnost, na bolje ili gore ovdje nije bitno.
Michael Myers (Noć vještica, 1978.) - Najbolji slasher film ikad. Carpenter je stvorio prototip modernog horora i modernog negativca. Myers je čisto zlo, nadčovjek koga je nemoguće uništiti, lik koji je mnogo puta kopiran, nikad dostignut, a kamoli nadmašen.
Pukovnik William "Bill" Kilgore (Apokalipsa danas 1979.) - Moderni bog rata. Za neke je savršen dan proveden na osunčanoj plaži s obitelji. Za Kilgora je to miris napalma ujutro, surfanje i ubijanje neprijatelja uz taktove Wagnera.