peronal2.jpg

10. Subversive Festival u bogatom će trotjednom programu od 2. do 20. svibnja ugostiti više od 100 intelektualaca, umjetnika, filmaša i aktivista iz cijeloga svijeta na nekoliko lokacija: u Kinu Europa i Kulturno informativnom centru (KIC) te Fakultetu političkih znanosti, Ekonomskom i Filozofskom fakultetu u Zagrebu i Rijeci.

Publiku očekuju tri programska bloka: od 2. do 6. svibnja u KIC-u festival je počeo drugom u nizu regionalnih konferencija EUROPOLY, multidisciplinarnim projektom u organizaciji udruga Bijeli val (Hrvatska), Krokodil (Srbija), Crvena (Bosna i Hercegovina) i BLOCKFREI (Austrija). Namjera je projekta istražiti i mapirati intenzivan društveni, kulturni i umjetnički utjecaj koji je taj dugotrajni val migracija ostavio kako na zemlje zapadnog Balkana tako i na zemlje koje su najčešće predstavljale konačno odredište migranata. Okosnica i polazišna točka projekta jest EUROPOLY – The European Union Identity Trading Game, umjetnička instalacija srpsko-austrijskog umjetnika Dejana Kaludjerovića.

Nastavak slijedi Subversive Film Festivalom, od 7. do 14. svibnja u kinima Europa i KIC, s preko 50 naslova i natjecateljskim programom filmova koji će se natjecati za nagradu Wild Dreamer.

Subversive Film Festival: Deset godina slobodnog filma otvara se u nedjelju, 7. svibnja u 20 h u kinu Europa, igranim filmom „Mladi Karl Marx“ (La jeune Karl Marx) haićanskog artivista i bivšeg ministra kulture Raoula Pecka o ranim Marxovim danima i rađanju Komunističke lige. Od filmova u natjecateljskom programu vrijedi izdvojiti dokumentarni film „Politika, priručnik za upotrebu" (Política, manual de instrucciones) redatelja Fernanda Leóna de Aranoe koji ulazi u madridsku središnjicu Podemosa i kamerom proviruje iza njezinih kulisa.

U psihološkom trileru „Stilistica“ (Personal Shopper) jednog od najcjenjenijih suvremenih francuskih sineasta Oliviera Assayasa, njegova nova muza Kristen Stewart uhvaćena je u bizarnoj (spiritističkoj) seansi s misterioznim entitetom koji je proganja.

Tu su i tri filma koji se bave migracijama, izbjeglištvom i kulturalnim dilemama. U „Velikom zidu“ (The Great Wall), mladog irskog redatelja Tadhga O'Sullivana, Kafkina alegorijska priča "Na izgradnji kineskog zida" dobiva posve novo značenje u diskursu tvrđave Europe. U "Evanđelju" (Vangelo) veliki kazališni glumac i sineast Pippo Delbono ulazi u prihvatilište za izbjeglice u Astiju. U „Bezness As Usual“ Nizozemac Alex Pitstra progovara o vlastitoj krizi identiteta kroz priču o svojoj majci koja se tijekom ljetovanja u Tunisu upustila u prolaznu seksualnu avanturu s lokalnim galebom.

Jubilarno 10. izdanje Subversive Film Festivala donosi i sumanutu postkolonijalnu satiru Antonina Peretjatka „Zakon džungle“ (La loi de la jungle), te potresni dokumentarac "Lov na duhove" (Istiyad Ashbah) Palestinca Raeda Andonija koji priziva Mograbijevu retoriku teatra potlačenih, a čiji akteri u formi terapeutske seanse insceniraju užase koje su proživjeli u izraelskim zatvorima.

Osim natjecateljskog, i ove godine je prisutan bogat popratni program. U ovogodišnjem Hommageu na repertoaru je prisjećanje na argentinskog dokumentarnog filmaša i političkog aktivista Raymunda Gleyzera kojeg je 1976. godine otela i ubila vojna hunta, zajedno s desecima tisuća tzv. desaparecidos. Gleyzer je osnivač Cine de la Base (Kino baze), militantne grupe koja je imala bliske veze s grupom Cine Liberación Fernanda Solanasa i tzv. Trećim filmom (Tercer Cine) kasnih 1960-ih i ranih 1970-ih.

U suradnji s Goethe-Institutom posebni program posvećen je i retrospektivi njemačkog filma iz Adenauerove ere, nazvanoj „Voljeni i odbačeni“, a koja pokriva razdoblje od 1949. do 1963. godine. Program posvećen jednom od najozloglašenijih i najmanje istraženih perioda njemačke kinematografije ekskluzivno je prikazan u sklopu prošlogodišnjeg Međunarodnog filmskog festivala u Locarnu. Cijenjeni filmski kritičar i selektor Olaf Möller za festival je posebno odabrao deset filmova, pet dijalektičkih parova s jednom zajedničkom temom i dvije različite vizije, istočnonjemačkom (DDR) i zapadnonjemačkom (BRD).

U goste dolazi i filmolog Louis Armand, koji će predstaviti „Videologiju“, prvi i drugi svezak svoje trodijelne kritike ideologije realizma. Louis Armand voditelj je Centra za kritičku i kulturalnu teoriju na Karlovu sveučilištu u Pragu.

Cijena ulaznice za projekcije natjecateljskog programa u kinu Europa iznosi 20 kn, a za ostale projekcije u kinu Europa i Dokukinu KIC ulaz je slobodan.

Za kraj festivala publiku očekuje teorijska poslastica – s tridesetak predavanja, okruglih stolova i panel rasprava u sklopu festivalske konferencije, Subversive foruma te Mediteranskog i AlterEkonomskog foruma kao i Škole suvremene humanistike, od 14. do 20. 5. održat će se u prostorijama Kulturno informativnog centra; radi se o interdisciplinarnom obrazovnom ciklusu koji će ove godine obuhvatiti teme iz područja ljudskih prava, političke i ekonomske teorije, zajedničkih dobara te feminističke teorije.

Najveća „zvijezda“ ovogodišnje konferencije svakako je jedan od najznačajnijih postkejnezijanaca James K. Galbraith, savjetnik američkog predsjedničkog kandidata Bernieja Sandersa, predsjednik Association for Evolutionary Economics (Međunarodnog udruženja za evolucijsku ekonomiju) te profesor ekonomije na sveučilištu Austin u Teksasu, koji će na festivalu održati predavanje 15. svibnja u 21 sat u Kinu Europa na temu ekonomskog rasta i uloge procesa financijalizacije kroz prizmu političko-ekonomske situacije u SAD-u te izbora Donalda Trumpa.

Veliki gost AlterEkonomskog foruma ove je godine i Costas Lapavitsas, profesor ekonomije na prestižnom School of Oriental and African Studies, University of London, član grčkog parlamenta i zagovornik izlaska Grčke iz eurozone, čiji je fokus znanstvenog rada usmjeren na krizu potonje s naglaskom na financijalizaciju. S posebnim zadovoljstvom u sklopu AlterEkonomskog foruma organizatori najavljuju gostovanje marksističke feministkinje Adrienne Roberts s Odsjeka za međunarodne studije Sveučilišta u Manchesteru, koja se bavi feminističkom i međunarodnom političkom ekonomijom te rodno uvjetovanom prekarnom pozicijom privatizirane društvene reprodukcije kao i već dobro znane ekonomiste poput Joachima Beckera i Zoltána Pogátsu.

Od gostiju na Mediteranskom forumu treba izdvojiti Gianlucu Soleru, koji će ove godine uz partnere festivala Centar za mirovne studije i Centar za ženske studije predstaviti Mediteranski forum i u Rijeci u sklopu projekta Rijeka 2020 Europska prijestolnica kulture. Najvažniji gost Konferencije uz Rastka Močnika mađarski je filozof i marksist Gáspár Miklós Tamás.

U moru događanja treba izdvojiti i panelske poslastice na temu jezika i nacionalizma sa Snježanom Kordić, Tomislavom Longinovićem, Borisom Budenom i drugima, uz moderaturu Dragana Markovine te premijeru filma o gašenju kultnog satiričko-političkog tjednika Feral Tribunea riječkog autorskog tandema Marine Baričević i Saše Stanića, uz razgovor Pere Mrnarevića s Viktorom Ivančićem, Predragom Lucićem, Borisom Dežulovićem i Borisom Pavelićem kao i kratki film Arsena Oremovića „Hassan“ uz razgovor Tvrtka Jakovine s aktivistima AYS-a, Hassanom Haidarom Diabom i drugima.

Na sve programe Međunarodne konferencije, Subversive Foruma, Mediteranskog foruma i Škole suvremene humanistike ulaz je besplatan.

Od 12. do 15. svibnja 10. Subversive Film Festival gostuje u riječkom Art-kinu Croatia.