Paris_Metro_Pont_de_Bir-Hakeim_Bridge.jpg

Za curu iz centra kojoj je sve bilo na 15 minuta hoda, Pariz je, što se tiče veličine, bio veliki izazov. Kao prvo, Pariz nema centar u klasičnom smislu riječi, a da bi bilo gdje došao moraš računati minimalno pola sata - i to podzemnom željeznicom! Naravno postoje “centralniji” dijelovi grada, pritom mislim na kvartove oko Seine, gdje ima najviše restorana, butika, velikih robnih kuća, kafića, co-working prostora za slobodnjake, znamenitosti, veličanstvenih fromageries (dućani sireva), itd. No, Pariz je mnogo više od uskog središta grada i gotovo svaki kvart nudi nešto vrijedno posjeta i može biti jednako zanimljiv!

Tipična pariška stanica metroa
Tipična pariška stanica metroa
Nedavno mi je prijateljica koja je došla u posjet rekla da u Parizu ima osjećaj da gdje god da se krećemo može biti centar, dok u Pragu, gdje ona živi, to nije tako. Zna se gdje je centar i drugi kvartovi su mirniji i može se reći dosadniji. Ja osobno živim izvan središta u mirnom, malo dosadnijem kvartu te mi treba otprilike 30-45 minuta, a ponekad i više da dođem do nekih destinacija.

Upravo zbog velikih udaljenosti, treba pomno planirati svoju rutu i strateški se kretati po gradu. To je barem moj savjet, ako ne želite gubiti vrijeme na preduga putovanja. Na primjer, metro stanice Chatelet ili recimo Montparnasse su doista velike i morate znati da ako idete presjedati na te stanice, vrlo je vjerojatno da ćete provesti minimalno 5-10 minuta hodajući po podzemnim hodnicima dok ne dođete do željene linije. S tim da se jako lako može izgubiti. Trenutak nepažnje i shvatiš da ideš u krivom smjeru ili si dospio na skroz drugi peron.

Pomno pratite znakove, upute, i pazite koja vam destinacija treba. Dakle, najbolje se pripremiti prije nego što uopće uđete u metro. Morate znati gdje idete, na kojoj stanici presjedate (jer je neminovno da ćete presjedati), u kojem smjeru ide vlak odnosno koja je krajnja destinacija te linije i na kraju krajeva gdje izlazite. Također je bitno znati na kojem ćete izlazu izaći. Neke stanice su jednostavne i nema dileme, dok su neke poput labirinta pa su izlaz 1 i izlaz 2 na dva totalno različita kraja.

Najbolje se konzultirati s kartom kvarta, koju možete naći ili na peronu ili na putu prema izlazu, na kojoj je jasno iscrtano gdje koji izlaz vodi i onda, ovisno o tome gdje idete, odaberete izlaz koji vam najviše odgovara. U suprotnom, računajte da ćete se nahodati. Toplo preporučam udobne cipele u kojima možete najbolje pješačiti bilo po podzemnim tunelima ili po gradu. Garantirano ćete se nahodati i ne trebaju vam bolovi ni žuljevi.

Za stvarno upoznati Pariz doista morate imati dobru kondiciju. Već i sama presjedanja u metrou i hodanja do druge linije iziskuju fizički napor. Očekuju vas usponi, silasci, i brdo stepenica. Nakon nekoliko mjeseci mogu reći da su mi noge kao nikada u životu ojačale i da sada mogu puno dulje hodati nego prije. To je definitivno pozitivna strana tih pariških udaljenosti. Bez ikakve namjere i planiranja postaneš “fit”! ;)

Javni servis bicikala najbolji je dnevni način prijevoza
Javni servis bicikala najbolji je dnevni način prijevoza
Kad govorimo o kondiciji dobro je koristiti i gradski sistem bicikla, tzv. “Velib”. To se isplati jer nije skupo i na biciklu odlično možete upoznati grad. Ja sam dugo išla samo metroima jer mi je to bilo brže, ali upravo zato što sam toliko vremena bila pod zemljom nisam uopće vidjela gdje se krećem i gdje se doista nalazim. Tek sam kasnije shvatila koliko je bolje ići biciklom ili autobusom jer vidiš gdje ideš i na taj način naučiš puno o gradu.

Klasična pretplata za Velib je 29 eura godišnje i onda se možeš voziti pola sata besplatno (svaki put kad uzmeš bicikl). Naravno, za jedan veliki Pariz to nije dovoljno vremena, ali postoji jedan trik koji svi primjenjuju. Vratiš bicikl na parking, pričekaš 3 minute i uzmeš ga ponovo. Ja sam tako biciklirala jedan cijeli dan po velikom parku Bois de Bologne kad je bilo lijepo vrijeme. Najbolja stvar kod bicikla je što nisu tvoja odgovornost.

Ne moraš paničariti hoće li ga netko ukrasti, niti ga popravljati. Postoji služba koja vodi računa o popravcima bicikala i ima bezbroj parkinga gdje ih možeš ostaviti. Za turiste postoje dvije opcije: jednodnevna karta (1,70 €) i sedmodnevna karta (8,00 €), tako da ima izbora. Jedini je problem što se može dogoditi da ponekad nema slobodnih bicikla ili parkinga. Stoga je najbolje skinuti aplikaciju “Velib” i onda unaprijed možeš vidjeti gdje ih ima jer je doista puno tih stanica tako da je uvijek moguće pronaći bicikl ili stanicu.

U svakom slučaju treba voditi računa da se krene na vrijeme, čak malo ranije, kako biste u slučaju iznenadnih okolnosti ipak stigli na vrijeme. Kako je to veliki grad, puno čimbenika može utjecati na put do vaše destinacije. Vlakovi RER često imaju zastoje i kašnjenja, autobusi često zapnu u prometu ako krećete u doba velikih gužvi, metroi mogu biti toliko prenatrpani da ne možete ni ući (treba se znati ugurati!), itd.

S obzirom na sve zamke prometa bicikl je zapravo savršena opcija, osim ako morate biti sređeni i svježi za svoj dogovor, jer vozeći ga prostranstvima Pariza sigurno ćete se uznojiti. Upravo zbog svih tih faktora ljudi ovdje često kasne, ali to se ne uzima za zlo. Kasniti u Parizu je sasvim normalna pojava i svi imaju razumijevanja za to jer se događa baš svima. Doći na vrijeme ovdje je zapravo čudo!

Pariški taksisti u ratu su s privatnim prijevoznicima
Pariški taksisti u ratu su s privatnim prijevoznicima
Ukoliko izlazite navečer morate imati na umu da zadnji vlakovi u metrou voze oko 00.40h (kreću od 5.30 ujutro), vikendom oko 01.40 sati, ovisno o liniji. Nakon toga možete ići noćnim autobusom što nije loša varijanta, ali imajte na umu da kasno noću odnosno rano ujutro, pogotovo vikendom, ima puno pijanih ljudi i treba se paziti. Baš zato dosta cura radije koristi taksi ili uslugu privatnih prijevoznih servisa.

Čitava ta situacija s noćnim prijevozom do kuće bila mi je sasvim nova i nepoznata jer sam navikla da mogu prošetati do doma navečer bez stresa. Ovdje definitivno nije mudro ni dovoljno sigurno noću šetati sama, a i udaljenosti su takve da se na to ionako ne bi odlučila.

Pariz je doista velik grad i treba se naviknuti na veličinu i udaljenosti između lokacija, ali prijevoz je zapravo prilično dobro riješen tako da se sve može. Za početak kartu u ruke, aplikacije na telefonu, GPS ili jednostavno Googlemaps (koji je zapravo najbolja opcija!), odabrati željene destinacije i hrabro u istraživanje grada!

Korisni linkovi!
UBER (alternativa taxiju): https://www.uber.com
VELIB (bicikli) : http://en.velib.paris.fr
RATP (javni prijevoz): http://www.ratp.fr/en/ratp/c_21879/visiting-paris/
SNCF (vlakovi): http://www.sncf.com/en/passengers