lanegan_veliki.jpg

U moru jadranske ljetne elektronike, od one bezvezne, bezvrijedne i cajkaški seljoberske s Ultre, do dobre ili čak jako dobre na festivalima što ih stranci rade za strance, kao što su Dimensions, Outlook i Seasplash, kao neki uljez pozicionirao se SuperUho festival Mate Škugora, jedan od onih gdje živi ljudi doista sviraju instrumente i to one prave pa čak i pjevaju vlastite pjesme.

Škugor je svoju ljetnu festivalsku priču započeo 2011. godine prvim Terraneo festivalom u rodnom i do tada kulturno mrtvom i zapuštenom Šibeniku, da bi nakon izlaska iz te priče koja je završila prilično tužno, 2014. također u Šibeniku, ali ovoga puta u samom središtu grada, pokrenuo SuperUho festival.

Zahvaljujući njegovom ugledu i prijateljstvu Mati su uz niz vrlo zanimljivih imena na festivalu za smiješnu cijenu tri dana svirali The National koji su već tada bili headlineri na Primaveri u Barceloni gdje ih je gledalo 40-ak tisuća ljudi. No, kako to obično biva u provincijskim sredinama, stvar se nakon dva izdanja festivala zakomplicirala, lokalne vlasti su digle ruke od svega i njegovo je treće izdanje postalo upitno, a onda se kao spasitelj pojavio Stipe Petrina i pozvao Matu da SuperUho prebaci u Primošten što je ovaj i učinio.

Škugor tvrdi da će Primošten biti još bolja lokacija od Šibenika jer, kako kaže, uz ljepotu samog mjesta ima i daleko ljepši kamp, puno većeg kapaciteta, smješten u gustoj borovoj šumi, i plažu s koje puca pogled na Primošten.

Pored glavnog programa koji će se odvijati na dvije pozornice smještene unutar kompleksa nekadašnjeg hotela Marina Lučica, SuperUho će gostima festivala predstaviti niz popratnih sadržaja, koji će se osim na prostoru odvijanja festivala realizirati i na festivalskoj plaži koja je smještena na samo 70 metara udaljenosti od glavne festivalske lokacije.  Između te lokacije i mora nalazit će se festivalski kamp smješten u gustoj borovoj šumi, a kao poveznicu kampa i glavne lokacije uredit će se festivalska zona opuštanja koja će uz uživanje u hrani i piću ponuditi i zanimljive neglazbene sadržaje.

Škugor sve svoje festivale slaže u skladu s vlastitim, gotovo besprijekornim, glazbenim ukusom, a za ovu je godinu najavljen prilično širok i raznolik spektar glazbenih stilova u rasponu od hip hopa preko free jazza do underground rocka i elektronike. Da će se na SuperUhu imati što za čuti neupitno je, dobra je atmosfera također zagarantirana, pa čak i oni kojima opravdano ide na živce precijenjena i preskupa jadranska obala, imaju zašto doći u Primošten.
 
No dobro da vidimo što se tu nudi:

PONEDJELJAK 01. 08.

PETER HOOK & THE LIGHT

Peter Hook je jedan od mitskih likova rock glazbe, čovjek čiji je bas bio zaštitni znak zvuka legendarnih Joy Division i kasnije New Ordera. Hook se, međutim, nasmrt posvađao s Bernardom Sumnerom i ostatkom New Ordera, stvar je uz salve uvreda završila i na sudu, a nakon svađe svatko je krenuo svojim putem. New Order su bez Hooka prošle godine snimili izvrstan album „Music Complete“, a Hook je shvatio da je najbolje i najisplativije eksploatirati ostavštinu Joy Divisiona pa to već godinama na nastupima uživo i čini.

Zanimljivo je da dobar dio obožavatelja New Ordera i Joy Divisiona nikada nije blagonaklono gledao na njegovu solo karijeru i izvođenje klasika Joy Divisiona premda Hook ima na to pravo jednako kao i Summner.

PROGNOZA: Hookov nastup ne treba mjeriti ozbiljnim mjerilima jer to nema nikakvog smisla. Na SuperUhu će, kako je najavljeno, svirati oba remek djela Joy Divisiona i to treba prihvatiti kao najbolji mogući nastup nekog cover benda s dodatnom opremom. Gleda li se Hooka na taj način može se očekivati zabavan nastup.

 

PIPS CHIPS & VIDEOCLIPS

Malo je bendova u povijesti hrvatske rock glazbe s tako uspješnom i plodnom karijerom kakvu imaju Pips, Chips & Videoclips i talentiranih likova kakav je njihova pokretačka snaga Dubravko Ivaniš Ripper. Pipsi su u karijeri imali razdoblja veće ili manje popularnosti, ali bez obzira na sve uvijek su držali visoku kreativnu razinu i nisu imali spomena vrijednih promašaja. Ripperu se može prigovoriti svašta pa i to da je svojim asocijalnim gardom mnoge odbio od sebe i benda, ali uvijek je znao napisati sjajne pjesme i nikada od sebe i benda nije radio budale da bi bili uspješniji i prihvatljiviji masama.

PROGNOZA: Veliki koncert u rasprodanom malom Domu sportova potvrdio je Pipse kao sjajan live bend i nema razloga da i na SuperUhu ne briljiraju. Bend koji u kućici ima toliki broj klasika te sjajnih i bezvremenskih pjesama uvijek je dobar izbor u line-upu.

 

LIGHTNING BOLT

Malo tko je ikada tako lijepo znao rukovati s bukom kao što to Lightning Bolt čine već 20 godina. Manijakalno i savršeno precizno bubnjanje Briana Chippendalea i furiozno čekićanje basa Briana Gibsona stvaraju moćnu i bogatu zvučnu sliku kakvu teško postižu bendovi s puno jačim arsenalom. „Fantasy Empire“ sedmi album Lightning Bolta bio je jedan od najboljih i najuzbudljivijih u 2015. godini. Radi se o standardno sjajnoj zbirci impresivnih zvučnih udara koji su nezamisliva ugoda za uši navikle na takav glazbeni izričaj, a zaključna 11 – minutna „Snow White (& The 7 Dwarves Fans)“ vrhunska je poslastica za sladokusce.

PROGNOZA: Lightning Bolt su na albumima bučni, moćni i siloviti, a uživo su sve to pa još puno jače. Nije to baš glazba za svačije uši, ali tko voli ovakve stvari nastup Lightning Bolta nipošto ne bi smio propustiti jer to spada u sam vrh žanra.

 

SAUL WILLIAMS

Saul Williams je njujorški pjesnik, glumac i velikan eksperimentalnog hip hopa. Uz pet hvaljenih studijskih albuma za sobom ima niz zapaženih uloga u nagrađivanim nezavisnim filmovima, a lista glazbenika i pjesnika s kojima je surađivao uistinu je respektabilna: Nine Inch Nails, Nas, The Fugees, Christian Alvarez, Blackalicious, Erykah Badu, KRS-One, Zack De La Rocha, De La Soul, DJ Krust, Sage Francis, Janelle Monae, Allen Ginsberg, Sonia Sanchez.

PROGNOZA: Kada nastupa u pratnji benda Saul Williams zvuči prilično uzbudljivo i bilo bi odlično da tako bude u Primoštenu. Bude li to varijanta "on sam na matricu" bit će OK, ali ipak ni približno toliko dobro kao s pravim glazbenicima.

 

SIDE PROJECT

Nakon uspješne promocije debitantskog albuma „Things Which No One Else Should Know About“, Side Project su nastupili na Reflektoru gdje je kombinacija synthova i električne gitare zaokružila njihov graveyard-pop potpis. Za Side Project sve je počelo s obradama bendova kao što su Depeche Mode, Muse i Texasa, a debi izdanje dobilo je pohvale domaćih medija.

PROGNOZA: Atmosferični Side Project solidan su izbor za otvaranje programa, premda im klupsko okruženje znatno više odgovara nego otvoren prostor. Teško će izbjeći zlu kob prvih izvođača, odnosno nastupanje pred manjim brojem ljudi, ali netko mora biti prvi.

UTORAK 02. 08.

SHOBALEADER ONE

Squarepusher je jedno od najvažnijih imena britanske elektronske glazbe, a iza njega se već više od 20 godina skriva Tom Jenkinson koji je kao sin jazz bubnjara odrastao slušajući ploče Milesa Davisa, Charliea Parkera i Arta Blakeya, pa rano, još kao srednjoškolac, krenuo očevim stopama svirajući bas gitaru i bubnjeve u lokalnim bendovima.

Početkom devedesetih dolazi u doticaj s eksperimentalnom elektronskom glazbom techno pionira Carla Craiga i grupe LFO i tu kreće priča o čovjeku koji je u svom radu spojio plesnu elektronsku glazbu i progresivni jazz.

Sredinom devedesetih prihvatio je poziv već etabliranog Aphex Twina, pa za njegov Rephlex Records uskoro objavljuje album prvijenac "Feed Me Wierd Things". Premda je od tada objavio desetak albuma, Tom još od srednjoškolskih dana nije nastupao s bendom što se promijenilo krajem prošle godine kad je obznanjeno da Squarepusher po prvi put u karijeri ima svoj živi bend te da će početi nastupati pod imenom Shobaleader One.

PROGNOZA: Shobaleader Oneov spoj jazza i elektronike zvuči prilično impresivno uživo, svakako bolje i uzbudljivije nego u studijskoj verziji. Ovaj odličan fusion bend prije bi se očekivao na nekom od jadranskih festivala elektronike, ali odlično će funkcionirati i na SuperUhu.

MUDHONEY

Mudhoney su od čitave grounge scene komercijalno najslabije prolazili premda su oduvijek bili puno uzbudljiviji bend u najmanju ruku od Soungardena i Alice in Chains. Za korak više falio im je ljepši i karizmatičniji pjevač i nešto manje žestine u pjesmama, ali za one kojima to nije bilo važno Mudhoney su bili i ostali veliki. U karijeri su osim himne groungea i klasika rock glazbe, „Touch Me I`m Sick“, snimili devet albuma  u rasponu od dobrih do odličnih, a posljednji „Vanishing Point“ iz 2013. spada među bolje u diskografiji.

PROGNOZA: Mudhoney su već navraćali u Hrvatsku pa dosta ljudi zna koliko su dobri uživo. Zapravo, uživo su sjajni i naprosto idealni za manje festivale kakav je SuperUho. Jedan od najvažnijih bendova groungea koji je desetljećima ostao jednako dobar apsolutno treba vidjeti.

 

FRANZ KAFKA ENSEMBLE

Franz Kafka Ensemble zagrebački je sekstet čiju jezgru čine članovi Cul De Sac i danas nažalost nepostojećih Peach Pit, a koji u svojoj glazbi spaja math rock i free jazz tvoreći, kako stoji u PR objavi festivala, hipnotično bučnu plesnu glazbu.

PROGNOZA: Franz Kafka Ensemble spada u kategoriju „and now something completely different“ i svakako je dobrodošla žanrovska promjena na festivalu. Premda u najavi stoji navlakuša da je riječ o plesnoj glazbi, ovo se zapravo prije sluša sjedeći, ali u svakoj varijanti zvuči zanimljivo.

IT`S EVERYONE ELSE

It`s Everyone Else je slovenski muško ženski dvojac koji u pravilu nastupa ispred pozornice okružen publikom. Organizatori SuperUha kažu kako ih je njihov nastup na ljubljanskom Ment festivalu u veljači ove godine toliko oduševio da su odmah odlučili njihov „suludi spoj industriala, hardcorea, noise, elektronike i popa uvrstiti u program festivala“. 

PROGNOZA: Zvučni udar koji proizvode ovi zanimljivi Slovenci prilično je impresivan i na trenutke brutalan, a uz to oni i vizualno dobro izgledaju. Ipak, nije to baš lako ispratiti u komadu čak ni naviklima na takav glazbeni izričaj pa će dio publike nakon nekog vremena vjerojatno odustati.

 

BADEN – BADEN

Baden-Baden, je zagrebački elektro – punk, industrijal bend koji je nakon hvaljenog istoimenog EP-ja iz 2013., nedavno izdao i album prvijenac „Le Drogue“. Album je prilično dobar, a koncertna reputacija je neupitna odavno.

ZAKLJUČAK: Baden – Baden su jako dobar live bend, a njihova glazba jednako dobro funkcionira u klubovima kao i otvorenim prostorima. Dobar izbor za početak dana.

SRIJEDA 03. 08.

DEVENDRA BANHART

Američki kantautor Devendra Banhart na premijernom će hrvatskom nastupu, jednom od svega nekoliko koji će prethoditi objavi novog albuma,  predstaviti i posve nove pjesme.

Devendra je rođen u Houstonu, do 14. godine živio u Venezueli, a zatim se preselio u Los Angeles gdje je počeo svirati na ulici. Nakon napuštanja studija, ljeto 2000. proveo je u Parizu gdje je, između ostalog, bio i predizvođač grupi Sonic Youth što je dodiše kada ga se čuje teško zamisliti. Po povratku u SAD otkrio ga je Michael Gira i za njegovu je diskografsku kuću objavio prvijenac "Oh Me Oh My", a nakon njega još četiri uspješna albuma.

Zahvaljući vezi s glumicom Natalie Portman, Devendra postaje metom paparazza i vrućom temom trač magazina širom svijeta. Prekidom veze s Natalie ponovno se nalazi u fokusu u prvom redu glazbenih medija. Svoj je posljednji album "Mala" objavio je 2013. godine.

PROGNOZA: Devendra je uhu vrlo ugodan autor i premda to što svira baš i nije najuzbudljivija muzika na svijetu apsolutno ga vrijedi poslušati pa makar čavrljajući uz pivo s nekim u zadnjim redovima.

 

MARK LANEGAN

Mark Lanegan, vlasnik jednog od najupečatljivijih vokala u popularnoj glazbi svoju je karijeru započeo prije više od 30 godina u Seattleu u izvrsnim i neshvatljivo podcijenjenim Screaming Trees. Baš kao i Mudhoney, i Screaming Trees su bili bolji i uzbudljiviji bend od, u najmanju ruku, Alice in Chains i Soundgardena, ali nikada nisu dosegnuli njihovu slavu i značaj. Nakon raspada Screaming Trees, Lanegana je, tada već duboko utpljenog u alkoholu i drogama, Josh Homme pozvao u svoj novi bend Queens of The Stone Age i praktički ga izvukao iz mrtvih. S njima je Lanegan odradio sjajan koncert u Ljubljani 2004. godine kada su svirali pjesme sa svoja dva remek djela „Rated R“ i „Songs for the Deaf“ čiju razinu nikada kasnije nisu ponovili. Gledao sam ih još četiri puta, ali taj ljubljanski koncert na kojem je Lanegan izgledao kao utjelovljenje smrti ostao mi je njihov najdraži.

Lanegan je paralelno s radom u QOTSA snimao i solo albume, a sjajnim albumom "Bubblegum" iz 2004. godine, postigao je napokon svjetsku slavu. Uvjetno rečeno, naravno. Lanegan je surađivao s brojnim glazbenicima, a jedna od najplodnijih suradnji bila je ona s genijalnim Gregom Dullijem s kojim je pod imenom Gutter Twins snimio briljantan album „Saturnalia“. Nakon izvrsnog albuma "Blues Funeral" iz 2012. Lanegan je u zagrebačkom Pauku odsvirao briljantan koncert, jedan od najboljih koje je Zagreb vidio u posljednjih desetak godina.

PROGNOZA: Posljednji Laneganov album „Phantom Radio“ iz 2014. definitivno ne spada među njegove bolje uratke, ali u ovom slučaju to neće biti važno jer nastup gotovo sigurno neće temeljiti na tom materijalu. Bude li barem u približnoj formi onoj kada je briljirao u Pauku bit će to fantastičan nastup.

ŽEN

Četiri cure iz grupe Žen svoju glazbu opisuju kao psy indie rock i to je sasvim dobar opis, a njihov album „Jantar“ jedan je od najboljih domaćih albuma 2015. godine. Sve je tu što treba: fine atmosferične pjesme s povremenim bučnim ispadima, intrigantni tekstovi, besprijekorno pjevanje, ali za potpuni doživljaj bend treba vidjeti uživo kada sjajnu svirku prate i video projekcije.

PROGNOZA: Žen uživo zvuče sve bolje, gitara je na trenutke upravo briljantna, a vizualno je to oduvijek sjajno. Na INmusicu su s lakoćom pojele hrpu bezveznjaka kojih je bio pun line-up i odsvirale jedan od najboljih nastupa, a sigurno će biti sjajne i na SuperUhu. Još kad bi malo skratile pauze između pjesama...

 

DAMIR AVDIĆ

Damir Avdić kultna je i jedinstvena glazbena figura ovih prostora i čovjek koji nije baš s ničim usporediv. Sjajan pjesnik i uvjerljiv izvođač svojih briljantnih opservacija gadosti koje se događaju u svijetu oko nas bio je na popisu Matinih želja još od prvog Terranea, a potom i SuperUha, ali zbog vlastitih obaveza tek će se sad predstaviti publici ovog festivala. Avdić je Tuzlak izrastao unutar sarajevske hardcore scene, do sada je izdao šest albuma, s time da je zadnji „Manjina“ njegovo najzrelije i najbolje djelo. U proteklih desetak godina napisao je četiri romana i jednu zbirku pjesama, a prije nekoliko godina o njemu je i snimljen dokumentarni film “Damir Avdić: Pravi čovjek za kapitalizam” slovenskog redatelja Dušana Moraveca.

PROGNOZA: Moćni rifovi koji prate rafalne tekstove Avdićevih pjesama uživo su brutalniji nego na albumima i to definitivno vrijedi čuti i doživjeti.

 

MAGUL

Šibenski rock'n'roll trojac Magul predvođen je legendarnim gitaristom Antom Prginom koji se nakon dugog niza godina koje je proveo kao skladatelj i gitarist, napokon odlučio okušati i u ulozi pjevača.

PROGNOZA: Domaće je domaće.

Festivalske ulaznice mogu se kupiti po cijeni od 250 kn dok će im cijena na ulazu biti 290 kn. Ulaznica za kamp smješten u gustoj borovoj šumi neposredno uz more koštaju 150 kn.

     
 

Dječji kutak na SuperUhu

Da bi posjetiteljima koji su na festival odlučili povesti svoju djecu izašli u susret , organizatori  će u Primoštenu organizirati “Dječji kutak na SuperUhu”. “Dječji kutak” je čuvaonica i igraonica za djecu od 6 do 12 godina koja će se nalaziti neposredno uz festival, između dva festivalska backstagea, a sadržavat će vodu, sokove i grickalice, igraće konzole PlayStation 4 i Nintendo Wii te druge popratne sadržaje koje će organizirati učiteljica razredne nastave koja će i paziti na djecu tokom trajanja festivala. Roditelji će također za djecu moći besplatno iznajmiti antifone koji štite od buke i tako s djecom zajedno uživati u festivalu.

Pristup “Dječjem kutku” imat će samo službeno osoblje festivala, a uz učiteljicu, na ulazu “Dječjeg kutka” stajat će redar kojem će se roditelj javiti kada odluči doći po svoje dijete. Sva djeca koju roditelji odluče povjeriti na čuvanje imat će naljepnicu s imenom i prezimenom, te imenom i brojem mobitela roditelja. Kako se “Dječji kutak” nalazi između dva festivalska backstagea djeca će imati jedinstvenu priliku susresti glazbenike koji nastupaju na SuperUhu.

Iako se djeca mogu prijaviti i povjeriti na čuvanje na samoj lokaciji u Primoštenu, “Dječji kutak” je ograničenog kapaciteta stoga će prednost imati prijave poslane na Ova e-mail adresa je zaštićena od spambota. Potrebno je omogućiti JavaScript da je vidite. do 29.7. U subject maila napišite “Rezervacija Dječjeg kutka na SuperUhu”, a u tekstu maila ime ili imena djece koju prijavljujete, njihov datum rođenja, te vaše ime, prezime i broj mobitela.
Ulaz na festival i u kamp je besplatan za djecu do 12 godina, “Dječji kutak” namijenjen je djeci od 6 do 12 godina, a otvoren je sva tri festivalska dana, od 1.8. do 3.8., od 19:00 sati pa do završetka glavnog festivalskog programa oko 1:00 sati.