film_hobbit.jpg

Čak šest filmova kandidata za Oscara izgledaju odlično, a ni u žanrovskim ostvarenjima već dugo nije bila tako dobra situacija

Kako je ljeto uglavnom rezervirano za blockbustere, a početak godine za filmove u koje holivudski studiji ne polažu previše nade, niti po zaradi koju očekuju od njega, a niti po priznanjima kritike, tako je i sam kraj godine rezerviran za filmove koje pretendiraju za Oscara. Filmska industrija nagrade i nominacije koristi u marketinške svrhe kako bi film što bolje prodali, a sam Oscar i Zlatni globus više su dosadne mainstream manifestacije gdje se češće nagrađuju filmove koje prezentiraju onu ideologiju koju liberalna Amerika nosi te godine, nego što su umjetnički kredibilne nagrade koje pomiču granice modernog filma.

No, naravno, nerijetko nominirani filmovi budu izvrsni, a ukus Akademije i vrijednost filma se sretnu u jednoj točki. Šest filmova o kojima se najviše govori kao o laureatima ove godine i za koje studiji imaju najveća očekivanja, na papiru zvuče sjajno . “Inherent vice” je najavljen kao pola psihodelija pola film noir. Paul Thomas Anderson režira po predlošku Thomasa Pynchona, Josh Brolin u glavnoj ulozi privatnog detektiva. Teško može bolje.

Meksički redatelj Alejnadro Innaritu, nakon posrtanja s “Biutiful” vraća se s tragikomičnom dramom “Birdman”, s Michael Keatonom u ulozi propalog glumca koji je nekoć glumio superjunaka , a sada se mora zadovoljiti glumom u kazalištu. Suptilnu povezanost s Burtonovim Batmanom, nemoguće je ne uvidjeti.

Kontroverzna biografska drama “Foxcather” o odnosu hrvača i njegovog mentora treći je igrani film Bennetta Millera, redatelja solidnih, no ipak precijenjenih djela “Capote” i “Money ball”. Sve bolji Channing Tatum i komičar Steve Carell na tamnoj strani mjeseca, čine se kao najzanimljiviji adut ovog filma.

Gone Baby” je zanimljiv projekt koji u sebi sadrži misterij nestanka djevojke, nepravedno optuženog Bena Afflecka i redatelja Davida Finchera koji ponovno radi po scenariju hvaljenje knjige.

Christopher Nolan, često je u karijeri imao priličnih problema s režiranjem akcijskih scena, njegov Batman je uostalom jedan od najprecjenjenijih filmova posljednjih 20 godina, no znanstveno fantastični “Interstellar” mogao bi konačno biti potpuno uspješan film koji će opravdati hype oko njegova imena. Napokon, nada umire zadnja.  

Jedini film od ovih šest navedenih koji sam zasada imao prilike pogledati je “Boyhood”, Richarda Linklatera, uz Tarantina danas najrelevantnijeg redatelja stasalog u devedesetima. Film je sniman punih 12 godina i prati odrastanje dječaka u mladog muškarca.

Ekonomično ispričana priča o običnoj američkoj obitelji dobrih, ne i savršenih ljudi, sadrži više patosa i emocija, nego deset epskih drama o kraljevima i prinčevima. Radi se o pravom remek djelu 21.stoljeća.

Od europskih filmova čijim premijerama se treba iskreno obradovati su dobitnik glavne nagrade u Cannesu turski “Winter sleep”, Nurija Bilge Ceylana, ambiciozni projekt njemačkog turka Fatiha Akina o armenskom genocidu, kritika Putinove Rusije Andreia Zvyagintseva u “Leviathanu”, “Clouds of Sils MariaOliviera Assayasa, kao spiritualni nasljednik “Irme Vep” , “Two days, one night” sad već legendarne braće Dardenne, te posljednji dio neslužbene trilogije briljantnog Roya Anderssona.

Također, tu je i novi film još jednog Šveđana Rubena Oslunda,”Force Majure”. Ako je suditi po njegovom prijašnjem filmu “Play”, nikoga neće ostaviti bez mišljenja, kakvo god ono bilo.

Žanrovski filmovi za kraj ove godine izgledaju zaista impresivno, najjače u posljednjih nekoliko godina. “A Most wanted man” s preminulim velikanom Phillipom Seymourom Hoffmanom, Antona Corbijna po romanu Johna Le Carrea, “The DropMichaela Roskama s Tomom Hardyem, Noomom Rapace i još jednom prerano otišlom legendom, velikim Jamesom “Sopranom” Gandolfinijem , australski “The Rover”, talijanski mafijaški “Black souls”, britanski zatvorski “Stirred up”, nova suradnja Denzela i Fuque...

A moguće je i da se najuzbudljiviji film godine skriva iza naslova “NightcrawlerDana Gilroya, gdje Jake Gylleenhall igra mladog freelance novinara uvučenog u podzemlje Los Angelesa.

Ridley Scottov povijesni ep “Egzodus:Bogovi i kraljevi” i ”Glup i gluplji 2“ s istom ekipom kao u originalu, spadaju u “hit or miss” kategoriju i bit će ih ,ako ništa drugo,zanimljivo pogledati.

Najintrigantniji filmovi iz Azije koji bi trebali doživjeti širu distribuciju (iako je moguće da su igrali na kratko vrijeme po nekim festivalima) su prošlogodišnji fantastični “Drug war” Johnnia Toa , “Shield of StrawTakeshija Miikea, “Dodir grijeha” koji je igrao na Fantastic film festivalu, pa neki od brojnih filmova korejskog majstora alkoholnih razgovora kroz kojeg se otkriva prava ljudska narav, Hong Sang-soo-a, novi film Naomi Kawase...

Hrvatski film koji će zasigurno privući najviše pozornosti je “Broj 55”, ratni film Kristijana Milića ,rađen po uzoru na Carpentera i Waltera Hilla, “KosacZvonimira Jurića, te “Takva su pravilaOgnjena Svilčića, koji se prikazuje na prestižnom festivalu u Veneciji, i trebao bi biti povratak u formu nakon katastrofalnog “Dva sunčana dana”. Iz regije treba upozoriti i na slovenski “Razredni neprijatelj”, Roka Biceka.

Hobbit: bitka pet vojski”, novi nastavak “Igre gladi”, Nindža kornjače pod pokroviteljstvom Michael Baya, ratni spektakl “Srce od čelikaDavida Ayersa, vjerovatno neće biti posebno dugo pamtljivi filmovi, no vrh box offica zasigurno je rezerviran za njih. I u hrvatskim kinima ovo su filmovi koji će zasigurno imati najveću gledanost.

To nisu stvari koje bi trebale zabrinjavati ljubitelje autorskih filmova, stvari su jednostavno takvog poretka u svim granama umjetnosti oduvijek, bez jednih nemoguće je postojanje drugih.Zagreb posljednjih niz godina ima dosta velik broj filmskih festivala svih vrsta i izbor art kina,te nekako uspijeva zadovoljiti svačiji ukus, od filmskih gurmana do ljubitelja fast fooda. Velik broj ovdje navedenih filmova sigurno ćemo moći vidjeti u kinima krajem ove i početkom sljedeće godine. Čeka nas odličan završetak sezone.